Що таке фактчекінг в журналістиці і контент-маркетингу?

Березень 24, 2021 | Блог | Контент-маркетинг

Головне правило журналістики говорить: «Інформація повинна бути достовірною». В іншому випадку видавництво втрачає авторитет, який важко, а часто - і неможливо, відновити. Варто один раз опублікувати фейкову новину, і все: довіру втрачено, а аудиторія не сприймає вас серйозно. Ось чому при написанні матеріалу для * контент-маркетингу необхідний фактчекінг - перевірка інформації на достовірність.

Але як встановити істину, якщо можна вірити тільки своїм очам і вухам (і то не завжди). Як не запустити хвилю фейк в маси і навчитися відповідати за слова? Повний розбір про фактчекінг - в статті.

Факти і фактоіди: довідкова інформація

Факт - це об'єктивна інформація, підкріплена надійними джерелами.У широкому сенсі факт виступає, як синонім істини.

Протилежність факту - фактоід - недостовірна інформація, яка умисно чи ненавмисно видається за правду.Фактоідом може бути вигадане подія або інформація, яка подається під суб'єктивним кутом.

Порядні видавництва не публікують неперевірені дані - це одне з головних правил журналістської етики, яке стосується і контент-маркетингу. Щоб не пускати в маси фейки, автор зобов'язаний аналізувати, перевіряти і перевіряти ще раз всю інформацію, що надходить. Навіть якщо здається, що вона достовірна.

Що буде, якщо не перевіряти факти?

Якщо не перевіряти факти, ви (або видавництво, для якого ви пишете) втратите авторитет і довіру у аудиторії. І це найлегше, що може бути. У гіршому випадку на вас можуть подати в суд, так як закон чітко регламентує: «Поширювати недостовірну інформацію під виглядом правди не можна» ( ЗУ N 2657-XII «Про інформацію» (ред. Від 16.07.2020)).

Не кажучи вже про глобальні проблеми, які трапляються через фейків.

Наприклад, так популярні сьогодні теорії змови, які публікуються повсюдно і не мають під собою твердого грунту. Одна з них - Піццагейт (Pizzagate), згідно з якою впливові прихильники Хілларі Клінтон пов'язані з таємним спільнотою педофілів і власником піцерії Comet Ping Pong. Ця теорія була запущена в США і вітром розлетілася по різних сайтах, які публікують неперевірені новини. В результаті небайдужий житель Північної Кароліни вирішив спробувати себе в ролі Бетмена. Він приїхав в піцерію і відкрив стрілянину з гвинтівки. Ніхто не постраждав, але хлопець здався поліції тільки тоді, коли переконався що тут немає викрадених дітей.

Щоб уникнути подібних проблем, заведіть собі за правило: перевіряйте будь-яку інформацію, сумнівайтеся до останнього і беріть в роботу тільки ті дані, в яких впевнені.

Як розпізнати фактоід

На відміну від звичайних новин, фейки поширюються з неземною швидкістю і з нелюдською організованістю. Робиться це з різними цілями: маніпулювання суспільною свідомістю, тролінг, створення резонансу або просто по дурості людей, які бездумно рерайта все, що попадеться під руку. Але якщо вдуматися, то найчастіше вкидання неважко впізнати. Ось кілька вірних ознак, які вкажуть на фейк:

  • Історія виглядає занадто неймовірно.«Британські вчені виявили НЛО. Вони взяли в полон інопланетян і проводять над ними досліди». Здається неймовірним, правда? Але багато хто любить такі історії, від цього вони розлітаються зі швидкістю світла. Тому якщо бачите перед собою щось подібне - ви знаєте, що потрібно робити!
  • Занадто багато емоцій.Завдання хорошого автора - донести інформацію неупереджено - так, щоб вона була цікава, корисна і достовірна. А якщо перед вами надто емоційна стаття, то це привід задуматися.
  • Суб'єктивність.Факти і ще раз факти. Матеріал повинен бути заснований тільки на них, якщо мова не йде в особистому блозі в Інстаграм (і то, якщо автор висловлює свої думки, але не видає їх за істину).
  • Вірусність.Інформація, яка поширюється занадто організовано і швидко, називається вірусною. Напевно це комусь потрібно, тому, якщо ви зустріли вірусний контент, то з великою часткою ймовірності перед вами - звичайний фейк.
  • Клікбейтний заголовок.«Як залучити мільйон передплатників за допомогою таргетингу, не витративши ні копійки?» Ну, тут все явно: заголовок не відповідає дійсності і створений спеціально, щоб привернути довірливих читачів.

Три способи перевірити факти

Якщо з фактами, фактоидами і фактчекінгом більш-менш зрозуміло, то питання перевірки інформації на достовірність залишається відкритим.

Ось кілька порад, щоб знайти реальні факти і не впасти в бруд обличчям:

  • Знайдіть першоджерело.Це можуть бути закон, документ, інструкція, дослідження або офіційну заяву уповноваженої особи. Якщо коротко - то, з чого все починалося і на чому будувалися схожі статті по вашій темі.
  • Залучайте експертів.Шукайте експертів, які працюють в тій сфері, про яку ви пишете, або людей, які брали участь в цікавих для Вас події і можуть підтвердити це. Краще, якщо ви залучите відразу декількох експертів. Це дозволить Вам висвітлити тему з різних кутів, а ще ви знизите ризик роботи з некомпетентними фахівцями.
  • Шукайте додаткову інформацію.Коли всі документи прочитані і експерти опитані, пора залучати допоміжну артилерію: наприклад, відеозапису і фото, що підтверджують достовірність подій.

Як переконатися, що перед Вами - справжній експерт?

Ви ж пам’ятаєте, що фактчекінг - це перевірка інформації на достовірність? Так і з експертами. Перш, ніж починати працювати з ними, переконайтеся, що вони компетентні в темі. А раптом перед Вами людина, яка хоче піару чи взагалі має особисту зацікавленість в некоректному висвітленні питання?

Щоб не помилитися і не виконати марну роботу, почніть з перевірки експерта.Уважно вивчіть його соцмережі, блог і вже існуючі публікації. Подивіться, що він несе в маси і який відгук його роботи знаходять у аудиторії. І ще дайте собі відповідь на декілька питань:

  • Чи точно експерт - той, за кого себе видає?
  • Які підтвердження цього є?
  • Чи немає у нього особистої зацікавленості у створенні фейк?
  • Чи згоден він, щоб його ім’я було зазначено в статті?

Як і з перевіркою фактів, використовуйте всі доступні способи, щоб переконатися в компетентності експерта.

Тепер, коли інформація і експерти пройшли перевірку авторських спецслужб, залишається побудувати структуру і написати цікаву статтю. Пам’ятайте: читачі люблять корисні матеріали, тому ви обов’язково отримаєте позитивний відгук!

Залишити коментар

Currently there are no comments, so be the first!

Це може бути важливо

Коли вибухає шторм позицій, люди зазвичай говорять: «Ну, це не може тривати довго, занадто це нерозумно». І дійсно, нелогічна видача - це і справді дуже нерозумно, що, втім, не заважає їй тривати довго.